Interview met Ton van Noort

‘Alleskunner’ Ton van Noort is de laatste jaren vooral actief als mede-organisator & secretaris van de Leiden Boonekamp Jazz Award.

* Kunt u in het kort iets over uzelf en uw achtergrond vertellen?
Mijn wortels liggen in Leiden, ik ben geboren in 1935. Mijn ouders hadden een bakkerij in de Douzastraat, waarin ik vanaf mijn 14de jaar heb van ’s morgens 4 uur tot ’s avonds 8 uur heb meegedraaid. Daarna heb ik diverse diploma’s behaald, waaronder eerst de MULO, daarna mijn Middenstandsdiploma & Vaardigheid in de broodbakkerij met bevoegdheid tot lesgeven. Ik ben vervolgens een aantal jaren bedrijfsleider geweest in een banketbakkerij.
Op een gegeven moment kwam ik in een periode dat ik toch heel wat anders wilde gaan doen. Zo liep ik ’s avonds door de Breestraat langs het toen net gerenoveerde Gemeenlandshuis. Gefascineerd door dit prachtige monumentale pand van het Hoogheemraadschap van Rijnland, besloot ik op een door hun geplaatste vacature te reageren en werd prompt aangenomen. Toen, in 1972, was het Hoogheemraadschap een relatief kleine organisatie, dat natuurlijk in de loop der jaren een enorme groei heeft doorgemaakt. Ik was na verloop van tijd werkzaam bij Hoofd Interne Zaken, mijn hoofdtaken lagen bij organisatie & inkoop en na een paar jaar had ik de leiding over zo’n 40 mensen. Het was een mooie, maar ook ontzettend drukke tijd, waarin ik ook begonnen ben met lesgeven. Mijn ontspanning zocht ik, behalve uiteraard bij mijn gezin, bij het tennissen en ik ben in die periode ook begonnen met zingen in diverse koren.

* Heeft u een muzikale voorkeur (bijvoorbeeld Jazz of Klassiek) ?
Mijn voorkeur ligt bij het klassieke genre en dan in het bijzonder bij de Duitse componist Johann Sebastian Bach. Ik heb aan bijna alle klassieke concerten die gezongen móeten worden, wel meegedaan. Wij hebben een tijd een abonnement op het conservatorium gehad, waarbij wij iedere zondag naar een klassiek concert gingen. Ook heb ik in de loop der jaren bij verschillende koren in Leiden gezongen. De laatste jaren ben ik zo nu en dan ook gast-tenor bij verschillende gelegenheden.

* Heeft u buiten de Jazz Award op dit moment nog ander activiteiten waar u iets over wilt vertellen?
Toen ik de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, ben ik actief geworden in de bewoners commissie en bij het Stadslab. Deze laatste houdt zich voornamelijk bezig met allerlei nieuwe ontwikkelingen binnen Leiden. Op dit moment zijn we met het Stadslab bezig met het zogenaamde ‘Singelproject’. Hierdoor wordt het mogelijk om een volledige parkwandeling rond de singels te maken. Dat wordt een groots project om de wateren in Leiden, gepland voor 2017/2018, .

In 2002 heb ik samen met Jan Wieles het boek Water in de wijk- verleden, heden en toekomst uitgebracht. Het boek gaat van het jaar 1100 naar het huidige 2016. Dit was een succes; binnen 3 maanden waren we uitverkocht. Omdat er nog veel vraag naar dit boek is, ben ik momenteel bezig met een zogenaamde remake. Hiervoor ben ik onder meer in gesprek met beeldend kunstenaar Jaap Franso en architect Boudewijn Veldman, waarbij het idee bestaat om virtueel aan aantal grachten binnen Leiden open te graven en in het boek deze situatie in 3D weer te geven. Hierbij wil ik natuurlijk meteen inspelen op de huidige situatie. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld plannen om zowel de Mare, als de Koepoort weer doorvaart te laten krijgen. De fundering van de Koepoort, waardoor je vroeger van de Herenstraat in de Douzastraat kwam ligt er nog. Naar mijn mening creëert dit tóch een ander beeld van Leiden, wat met name het winkelend publiek en het toerisme zal stimuleren. Ik ben dan ook een groot voorstander van zo’n ontwikkeling. We hebben voor deze remake ook een aantal mensen gevraagd om iets te schrijven over dit onderwerp, waaronder bijvoorbeeld bouwhistoricus Jan Dröge.

Het tweede boek dat ik mede vorm heb gegeven is uitgegeven in 2005 met de titel Rembrandt’s Leiden, de hele wereld in je stad. Ik ben initiatiefnemer en secretaris van stichting ‘Rembrandt en Leiden’s Gouden Eeuw. Voor dit project ben ik gevraagd door de toenmalige wethouder, Alexander Geertsema in het kader van het Rembrandt jaar in 2006. Ik was verantwoordelijk voor de PR & Marketing van het boek waar tot nu toe wereldwijd 3000 exemplaren van zijn verkocht. Hoofdbestanddeel van het boek vormen de gedichten en tekeningen van beeldend kunstenares Yvonne Né. De muziek op CD die erbij hoort is gecomponeerd door Daan Manneke. Na ‘Water in de wijn’ is de productie van dit boek voor mij een enorm leerproces geweest. Ik heb er zelfs de Amerikaanse Ambassadeur voor mogen ontvangen, dat was nog best een ervaring, want die mensen moeten allemaal beveiligd worden.
Toen dit project afgelopen was, heeft Cees Mentink 8 jaar geleden mijn hulp gevraagd voor het boek Jazz geschiedenis Leiden, onder de slogan ‘Zonder Geschiedenis is er Geen Toekomst’ en met de competitie van de Leidse Jazz Award in het vizier. Voor dit boek ben ik , gaandeweg de tijdgeest volgend, bezig geweest om muziek op te schrijven. Hierbij moet je ook aan alle betrokkene toestemming vragen of je de informatie mag gebruiken. In eerste instantie ben ik veel alleen op pad geweest, zo heb ik veel conservatoria bezocht en andere deskundige mensen gesproken. Gaandeweg vergaarde ik mensen om mij heen die verstand van zaken hadden. Daarbij ben ik natuurlijk aanwezig geweest bij vrijwel ieder interview van Cees Mentink.


*Hoe kwam u op het idee om de Leiden Boonekamp Jazz Award op te richten?

Vanaf het begin was mijn voorwaarde dat het iets met de jeugd te maken moest hebben. Zoals ik al verteld heb, ben ik ook een tijd gastdocent geweest op de KMBO. De lat ligt echter wel hoog: alleen Jazz studenten van de Nederlandse Conservatoria kunnen hier aan deelnemen. De bedoeling van de Leiden Boonekamp Jazz Award is om een muzikale brug te slaan tussen studenten en de Jazzmuziek. Hierbij denk ik aan de authentieke vorm van Jazz, maar zeker ook aan het moderne genre. Wij hopen leerlingen en studenten te stimuleren om meer Jazz concerten gaan bezoeken. Om dit doel te bereiken heb ik inmiddels contact met muziekdocenten van verschillende scholen in Leiden. Daarnaast heb ik een aantal studentenverenigingen benaderd om in de jury plaats te nemen. Naast de vakjury bestaat er dus een jury van studenten die een belangrijke stem hebben. Bovendien wordt er door platenmaatschappij ‘New Arts International’ meegekeken of er nog nieuw, jong talent tussen zit.

Op zondag 13 maart van dit jaar hebben we met veel succes de achtste finale van de Leiden Boonekamp Jazz Award gedaan, gepresenteerd door historicus Cor Smit. De winnaar van dit jaar is Gijs Idema (gitaar). De Leids Dagblad Publieksprijs 2016 is gewonnen door Emilio Tritto met zijn Barriton/sopraan/saxofoon. Er waren dit jaar bijna 300 mensen in de Stadsgehoorzaal aanwezig! Al met al een enorme organisatie, met als gevolg dat we nu al druk zijn met de voorbereidingen van de 9de editie, waar ik me enorm op verheug!